مطالب آموزشی

رابرت پرکتر کیست

 

رابرت پرکتر

رابرت پرکتر کیست؟

رابرت آر. پرکتر جونیور (Robert R. Prechter Junior)  ، به دلیل ارائه نظریه علیت رفتار اجتماعی یا socionomics ، گسترش یک تئوری مالی جدید، و ارتقا مسیر حرفه‌ای خود در بکارگیری و تقویت الگوهای  آر.ان. الیوت در قیمت‌گذاری مالی به نام “اصل امواج الیوت”،  شهرت جهانی دارد. پرکتر در سال 1971 در رشته روانشناسی از دانشگاه ییل امریکا فارغ التحصیل شد. او در سال 1975 به بخش تحلیل بازار مریل لینچ در نیویورک پیوست و در سال 1979 Elliott Wave International را تأسیس کرد.

 

نظریه Socionomics رابرت پرکتر

رابرت پرکتر نظریه‌ای درباره علیت کنش اجتماعی به نام socionomics ارائه کرده است که توضیحی برای ماهیت روندها، رویدادهای مالی، اقتصاد کلان، سیاست، مد، سرگرمی، جمعیت‌شناسی و دیگر جنبه‌های تاریخ اجتماعی بشریت است.

“فرضیه علیت کنش اجتماعی” رابرت پرکتر به این معناست که خلق و خوی اجتماعی، که به طور درونزا تنظیم می شود، تحریک‌ کننده اصلی رفتار‌های اجتماعی است. او از دهه 1970 در حال گسترش این ایده بود و اولین بار در سال 1985 آن را بعنوان مقاله اصلی مجله‌ “Barron’s” در اختیار عموم قرار داد. پرکتر کنفرانس‌های مختلفی در دانشکده اقتصاد لندن(LSE)، موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT)، موسسه تکنولوژی جورجیا، دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY)، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و کالج ترینیتی دوبلین در رابطه با معرفی نظریه socionomic  خود، در ارتباط با تحلیل بازار های مالی ارائه کرده است.

رابرت پرکتر

 

نظریه مالی رابرت پرکتر

رابرت پرکتر  نظریه  جدیدی  به نام  علیت  مالی  ارائه  کرده  است که تفکیک بنیادی بین حوزه های مالی و اقتصادی را پیشنهاد می کند. نظریه علیت رفتار اجتماعی مالی (Socionomic Theory of Finance – STF) او در ده نکته اصلی، خلاف فرضیه بازار کارآمد (Efficient Market Hypothesis – EMH)  – که بازارهای اقتصادی و مالی را برابر می‌داند – است.

به طور خلاصه، رابرت پرکتر می پذیرد که در قلمرو اقتصاد، از آنجا که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از نیازها و خواسته‌های خود آگاه هستند، قیمت‌گذاری کالاها و خدمات سودمند، عمدتاً عینی است و با حداکثر منفعت‌طلبی آگاهانه تحریک می شود. در چنین بستری، تعادل خواسته‌ها (عرضه و تقاضا) بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ناهمگون، منجر به تعادل‌طلبی در قیمت‌ها می‌شود.

اما (STF) رابرت پرکتر، توضیح می‌دهد که در حوزه مالی، چون سرمایه‌گذاران از آنچه سرمایه‌گذاران دیگر انجام می‌دهند، بی‌اطلاع هستند، بنابراین قیمت‌گذاری سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً شخصی است و با ناخودآگاهی گله‌ای تحریک می‌شود. در این نگرش، تغییرات نامحدودی در تمایلات (تقاضا) میان گروهی از سرمایه‌گذاران یکسان، باعث پویایی بی‌وقفه قیمت‌ها در تمام مراحل فعالیت بازار می‌شود.

در اقتصاد، داشتن یقین به ارزش‌های ذاتی یک چیز (سهام، کالا، اوراق و …)، عمدتاً عاقلانه و منطقی است. اما در امور مالی، وجود عدم قطعیت اساسی در مورد ارزش‌های دیگران عمدتاً باعث رفتارهای گله‌ای غیر منطقی می شود.

قانون پیشنهادی رابرت پرکتر در مورد الگو‌ی رفتارهای گله‌ای(LPH)  این است که خلق و خوی سرمایه‌گذاران و عواقب تصمیمات خرید و فروش آنها توسط امواج خوش‌بینی و بدبینی تنظیم می‌شود که این امواج مطابق الگو‌های فراکتالی به نام اصل امواج یا الگو‌های موجی الیوت نوسان می‌کنند.

قیمت کالاها و خدمات از این جهت مهم هستند که عرضه و تقاضا را تنظیم می‌کنند. اما قیمت‌‌های‌ بازار سرمایه‌ به این دلیل که صرفاً فرآورده‌های جانبی و موقتی ناشی از محرک‌های خُلقی برای خرید و فروش هیجانی هستند، فاقد اهمیت می باشند.

 

امواج الیوت رابرت پرکتر

پرکتر بیشتر به دلیل تلاش‌های حرفه‌ای طولانی مدتش در گسترش و بکارگیری اصل امواج الیوت که یک الگوی تجربی مشتق از قیمت‌گذاری مالی که توسط رالف نلسون الیوت در دهه 1930 شناسایی و معرفی شده است، شناخته می‌شود.

مطابق این الگو، قیمت‌ بازارهای مالی- علی‌الخصوص قیمت‌‌های کل بازار سهام که به تغییرات خلق و خوی جمعی حساس‌تر هستند
اگر در مسیر روند اصلی و بزرگتر باشند در قالب یک سری الگوهای پنج «موجی» -شتابدار، گسترش پیدا ‌می‌کنند و اگر خلاف روند بزرگتر باشند، در قالب یک سری الگوهای سه موجی اصلاحی (یا ترکیبی از آنها) حرکت کرده و در نتیجه یک الگوی موجی فراکتالی ایجاد می کنند. این ساختار 5 و 3 موجی به طور طبیعی و کارآمد منجر به نوسان در تمامی مقیاس‌ها (حسابی یا لگاریتمی)، حرکت روند در هر “درجه” امواجی و تمایل حرکات قیمتی متناسب با ضرایب فیبوناچی، می‌شود. این امواج، اشکال از پیش تعیین شده خاصی به خود می گیرند که امواج الیوت نام دارند و با socioonomics ، نظریه مالی پرکتر، سازگار هستند.

پرکتر تاکنون بیش از ۱۲ کتاب در ارتباط با مبانی امواج الیوت نگارش یا ویرایش کرده است. این کتاب‌ها شامل کارهای اصلی رالف نلسون الیوت( R.N. Elliott) و جانشینان وی می‌شود. از مهم‌ترین کتاب‌های چاپ‌شده رابرت پرکتر در ارتباط با این بخش از کارهای وی می‌توان به تئوری امواج الیوت (Elliott Wave Principle) در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۳ و کتاب سقوط بازار را فتح کن (Conquer the Crash) در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد.

در کتاب اول، پس از توصیف مبانی امواج، رابرت پرکتر یک بازار گاوی بزرگ را پیش‌بینی کرد. و کتاب دوم، پس از توضیح نحوه استفاده از امواج الیوت، اندیکاتورهای مرتبط با آن و تاریخچه اعتبار این سبک، به پیش‌بینی یک فاجعه مالی، پولی و اقتصادی پرداخت که در هر دو مورد پیش‌بینی وی درست بود و منجر به افزایش محبوبیت او و سبک تحلیلی‌اش شد.

 

تئوری امواج الیوت رابرت پرکتر نوشته سال 1983

رابرت پرکتر

 

تحلیل و پیش بینی بازار رابرت پرکتر

رابرت پرکتر در سال 1972 استفاده از اصل امواج الیوت در بازارهای مالی را آغاز کرد و همچنان هر ماه در رابطه با  این نظریه، مقاله می‌نویسد. همکاران او در Elliott Wave International (EWI)، چشم‌انداز بازار‌های جهانی در قالب یک تحلیل 100 صفحه‌ای از تمام بازارهای بزرگ سراسر جهان می‌پردازند. همچنین شرکت او، نشریات ماهانه بازار را با به‌روز ‌رسانی‌های کوتاه مدت هفتگی در ایالات متحده، اروپا و آسیا و تجزیه و تحلیل‌های روزانه S&P و سایر بازارها؛ و خدمات تخصصی برای سرمایه‌گذاران در بازار ارز، فلزات، کامودیتی و انرژی را ارائه می‌دهد.

 

کتاب سقوط بازار را فتح کن کتاب سقوط بازار را فتح کن رابرت پرکتر در سال 2002

رابرت پرکتر

 

جوایز

رابرت پرکتر قهرمانی معامله‌گری آمریکا را در سال ۱۹۸۴ با ثبت رکورد ۴۴۴٪ در مدت ۴ ماه در یک حساب معاملات اوراق اختیار با پول واقعی و نظارت‌شده به دست آورد. نشریه او، نظریه‌پرداز امواج الیوت، جوایز متعددی برای سخنرانی، زمان‌بندی و انتشار در طول دهه 80 به دست آورد و در سال ۱۹۸۹، توسط شبکه اخبار مالی  (Financial News Network)  که  هم‌اکنون  به  CNBC  تغییر  نام  یافته است.

در سال ۱۹۹۹، پرکتر به خاطر مشارکت خارق‌العاده در توسعه تحلیل تکنیکال، جایزه یادبود  A.J. Frost افتتاحیه جامعه کانادائی تحلیل‌گران تکنیکال را دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۳، کتابخانه معامله‌گران به وی جایزه تالار مشاهیر را اعطا کرد. موسسه تحلیل‌گران تکنیکال بازار (The Market Technicians Association)، در سال ۲۰۱۳ جایزه سالیانه خود را به پرکتر اهدا کرد.

 

آدرس وبسایت رابرت پرکتر

https://robertprechter.com

کد کوتاه این مطلب : https://irantbs.com/?p=4297

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *